duit poket nourul..

jom exchange link :)

Friday, August 27, 2010

Petua Ulser Mulut

Salam Ramadhan Salam 1 Malaysia semua..entri kali nourul nak cerita sikit tentang ulser mulut..mesti antara kita pernah mengalami ulser mulut ni kan?..paling tidak pun sekali seumur hidup..betul tak?..ekcelli,nourul pun tengah mengalami ulser mulut ni sekarang..sakitnye tak terkata..nak bercakap pun susah..nasib baikla nak tulis entri just taip2 je..huhu..1st..kita kesan dulu punca yang menyebabkan ulser mulut ni..



antara punca atau penyebab ulser mulut adalah tergigit..maksudnya,gigi kita tergigit bahagian bibir yang nipis tu..bukannya gigi orang lain taw..hehee..2nd,minum air yang terlalu panas dan juga terkena makanan yang tajam..tapi nourul kena ulser ni sebab bibir terhantuk dekat gigi..semua ni gara2 ada seorang hamba Allah ni dok berebut2 nak naik bus..nourul ni pun beratur la belakang dia,then handbag dia yang berat tu terkena mulut nourul.kena hentaman yang agak kuat jugak la. lepas tu,bibir tu terhantuk dengan gigi..hmm..kesian2..

mari kita tengok pulak petua yang selalu diamalkan untuk merawat ulser ni..1st,letak ketulan garam @ kumur2 air garam sehingga rasa sakit tu kurang.petua kedua,tekap secubit asam keping dan diletakkan pada ulser tersebut..dan lain2 petua,berkumur dengan antiseptik,jangan makan makanan terlalu pedas dan panas,minum air suam dengan kuantiti yang banyak dan letak gel bonjela pada ulser tersebut..

berapa lama ulser mulut ni mengambil masa untuk sembuh ye?..ok..untuk pengetahuan anda semua,ulser mulut ni mengambil masa selama 3-4 hari untuk mengurangkan rasa sakitnya tetapi ia mengambil masa selama 10-14 hari untuk sembuh. tetapi,jika selepas 2 minggu ulser tersebut tetap tidak sembuh,anda semua dinasihati untuk dapatkan pemeriksaan di klinik pergigian untuk memastikan ia bukan lesi kanser dan pra-kanser.

sekian untuk petua kali ni..

3 comments:

  1. wah tip yg menarik.thank for sharing=)

    ReplyDelete
  2. hahah iQa selalu kena cm ni..xtahan betol la sakit dia.
    tp iQa tanak pun hilang kan.x sampai hati.
    cm comel je ulser tu dok kat celah celah bibir.

    ReplyDelete
  3. faisal : ur welcome..nanti kalo ade tips lain nourul share lg ye..:)

    iqa yg chumel: ulser tu mmg cumel pun iqa..mcm iqa yg cumel ni gak..hehehe..tapi skt la,hlg slera mkn dibuatnye.huhuhu..

    ReplyDelete